Päivä 25 – Kotia kohti

HUOM: EILISEN jutun kuvat lisätty naapurihotellin verkon suosiollisella avustuksella.

Lento kotiin lähtee 28.9 klo 17.20 paikallista aikaa (eli 29.9. klo 02.20 Suomen aikaa). Perillä Helsingissä pitäisi olla 29.9 klo 13.50

Lennot:

Denver – Reykjavik: FI670
Reykjavik – Helsinki FI342

Et silleen.

Päivä 24 – Denver

Paikka: Denver
Aika: 27.9.2016 klo 20.05
Matka: n. 30 mailia autolla ja kolmen tunnin kävelyt sapuskoineen.

Käytiin paikallisessa kauppakeskuksessa täydentämässä tuliaisia. Mall löytyi helposti, mutta melkein tunti etittiin ennen kuin löydettiin sinne sisään.

Paljon ei kuvattavaa, mutta jotain kuitenkin. Mutta netti taas pätkii niin pahasti, ettei niitä kannattane nyt siirrellä. Naapurihotellin verkko kuitenkin toimi, joten sen avulla sain nuo kuvat siirrettyä:

Huomenna sitten kotimatka. Ennen kentälle menoa vietetään aikaa käymällä paikallisessa ”eläintarhassa” eli Rocky Mountain Arsenal National Wildlife Refuge, joka on kemiallisten aseitten kehittämiskeskuksen saastuneille ja sitten siivotuille paikoille tehty. Siitä sitten autojen palautus ja kentälle.

Päivä 23 – Denver

Paikka: Denver
Aika: 26.9.2016 klo 22.05
Matka: 5 tuntia kävelyä Denverin keskustassa

Netti pätkii pahasti, mutta toivottavasti tämä menee perille.

Aamiaisen jälkeen hypättiin Ollin kanssa bussiin ja siitä A-junalle ja keskustaan.

pjimg_20160926_32913

5 tuntia käveltiin keskustassa. Laukkukauppaa ei löytynyt, mutta tekniikka oli kunnossa:

pjimg_20160926_32970

Sapuskat ynnä muut keskustassa ja takaisin hotellille klo 20 maissa. Bussi ei enää kulkenut, joten asemalta reilun mailin kävely hotellille.

Päivän kuvia keskustasta:

Lisäksi nähtiin mm.:

Huomenna sitten uudet seikkailut.

Päivä 22 – Denveriin

Paikka: Salida – Denver
Aika: 25.9.2016 klo 16.30
Matka: 259 km

Aurinkoisesta, mutta viilestä (lähtiessä +3, yöllä kävi pakkasen puolella) Salidasta siirryttin Denveriin, jossa 18 astetta lämmintä. Kerrankin ajoissa hotellilla.

reitti_20160925

Matkalla oli muutama ruskaretkeilijä, mutta oli taas ruskakin sen arvoinen:

Tarkoitus oli käydä katsomassa Denverin liepeillä olevaa ”Red Rock Amphitheatre” esiintymislavaa, mutta pieni ”paikallinen” bändi pitää siellä tänään konsertin, joten paikka oli kiinni. Bändin nimi on ZZ Top. Katsotaan mennäänkö joku päivä uudestaan:

Eli tämän alkaa olla tässä. Kolme yötä Denverissä ennen kotiin lähtöä. Katsotaan onko sinäaikana jotain kerrottavaa tai saanko yhteenvedon tynkää täällä ollessa vai vasta joskus myöhemmin. Stay tuned.

Päivä 21 – Aspen & Leadville

Paikka: Montrose – Aspen – Leadville – Salida
Aika: 24.9.2016 klo 21.10
Matka: 424 km

Eilisen julkaisun kuvissa oli jäänyt yksi kuvapaketti määrittelyiltään vajaaksi ja siitä syystä siinä on pyörinyt muittekin juttujen kuvia. Pahoitteluni.

Sateisesta Montrosesta lähdettiin kohti – sääennusteen mukaan – räntäsateista Aspenia. Alkuun satoikin, mutta ensimmäisten vuorten yli ajettuamme sateesta ei ollut tietoakaan. Aspenin jälkeinen vuorten ylitys olikin toiseksi korkein kohta (Independence Pass aka Hunter Pass 12,095 ft (3,687 m) ), jonka matkallamme kohtasimme. Korkein kohta oli Kalliovuorilla (12,183 ft (3,713 m)).

reitti_20160924

Alkumatkassa ajoimme siis alkuun sateisessa ja sen jälkeen talvisissa maisemissa:

Ja saavuimme Aspeniin, joka on ”kuuluisa” laskettelukylä. Nyt siellä oli ilmeisesti ruskaretkeilijöitä, koska emme löytäneet kylästä yhtään parkkipaikkaa, joten hetken etsimisen jälkeen jatkoimme matkaa. Ja ylitimme Indepence Passin:

Seuraava kohde oli Leadville, joka on 10,152 feet (3,094 m) korkeudella. Kaupunki on korkeimmalla sijaitseva yhtiöitetty (incorporated) kaupunki USAssa. Kaupunki perustettiin 1877. Siellä on säilynyt vanhan kaupungin tunnelma, ainakin niiltä osin missä me vierailimme.

Leadvillestä sitten laskimme alamäkeen Salidan kaupunkiin, johon saavuimme n. klo 16. Hetken suunnittelu ja syömään. Tänään syötiin todella hyvät Sirloin pihvit.

Muutama kuva laitteista:

Huomenna sitten n. 3 tunnin ajo Denveriin.

Päivä 20 – Mesa Verde & Miljoonan taalan tie

Paikka: Cortez, CO – Mesa Verde – Montrose
Aika: 23.9.2016 klo 22.42
Matka: 340 km

Eilen jäi mainitsematta, että Tuba Cityn paikkeilla huomasimme, että olimme menettäneet tunni, koska aikavyöhyke oli vaihtunut. Eli aikaero Suomeen on nyt -9 tuntia.

Aamulla satoi, joten normaalin 8.37 lähdön sijasta läksimme liikkeelle vasta 10 jälkeen. Ajettiin Mesa Verde kansallispuistoon, jossa vietimme viitisen tuntia. Mesa Verde on yksi Unescon maailmanperintöluettelon kohteista. Lisää siitä löytyy lyhyesti mm. täältä ja enemmän tietysti puiston virallisilta sivuilta.

reitti_20160923

Kuvia Mesa Verdestä:

Nähtiin myös Lappiin verrattavat ruskamaisemat:

Matkaa jatkettiin sitten (koska idässä oli erittäin mustia pilviä) Durangon kautta vuorten yli Montroseen. Tie 550 on historiallinen ja erittäin kiintoisa reitti. Tänään reitillä nähtiin lunta ja lämpötila laski pakkasen puolelle.

Kuvia matkan varrelta:

Lisäksi nähtiin:

Huomenna sitten Aspenin ja Leadvillen kautta Salidaan.

Päivä 19 – Monument Valley

Paikka: Flagstaff, AZ – Monument Valley – Cortez, CO
Aika: 22.9.2016 klo 22.01
Matka: 526 km

Päivän pääkohde oli Monument Valley ja olihan siellä aika vaikuttavat maisemat.

Ajettiin monen osavaltion kautta, kun heti Monument Valleyn jälkeen saavuttiin Utahiin ja sieltä Coloradoon. Lisäksi kävimme 4 osavaltion risteyskohdassa, joten saimme saaliiksi uuden osavaltion – New Mexico (10. osavaltio tällä reissulla).
Matkaan lähdettiin hyvässä kelissä, mutta ajettiin koko ajan sadetta karkuun. Sade melkein tavoitti meidät Tuba Cityssä, jossa kävimme ruokaostoksilla. Koska kauppa oli jo intiaanireservaatin aluella, törmäsimme tekniseen ongelmaan (sisäpiirin vitsi), jonka saimme selvitettyä vasta Cortezissa.
Mutta siis reitti:

reitti_20160922

Satoi ja paistoi:

Mutta se päivän tärkein eli Monument Valley:

Ja muutama kuva sitten muualta:

Jatkosta meinasi tulla ongelma, kun kaikki etukäteen suunnitellut paikat oli käyty. Onneksi Cortezin vieressä olikin Mesa Verden kansallispuisto, joka on yksi paikoista, jossa on pakko käydä. Eli huominen menee siellä ja yöksi Montroseen. Jo aikaisemmin oli päätetty, että mennäänkin Denveriin päivää aikaisemmin eli sunnuntaina ja ollaan siellä 3 yötä ennen Suomeen lähtöä.

Päivä 18 – Grand Canyon

Paikka: Flagstaff, AZ – Grand Canyon – Flagstaff, AZ
Aika: 21.9.2016 klo 21.50
Matka: 311 km

Päivän ohjelma oli siis Grand Canyon. Lähtiessä ajattelin, että ei tuolla tarvitse paljon kuvia ottaa, kun olen siellä kertaalleen käynyt. Joten ei niitä tullut kuin n. 270 kpl.
Reitti, joka kierrettiin myötäpäivään:

reitti_20160921

Ilma oli lämmin, mutta pilvinen ja ajoittain satoi vettä. Ei kuitenkaan pahasti kastuttu.
Kuvia kanjonista:

Ja muita kuvia päivän varrelta:

Huomenna sitten Monument Valley ja yöksi Corteziin.