3. päivä perillä, N’gorongoro

31.10.2007

Nyt vuorossa N’gorongoron puisto eli kraateri. Lähtö aamulla klo 7. Puistossa perillä klo 8, jonka jälkeen oikein mielenkiintoista tietä kraaterin reunalle ja sieltä alas noin klo 9.

Aamulla ylhäällä täysin pilvessa, joten mielenkiintoisia maisemia. Kraaterissa ajeltiin lounaan kanssa nelisen tuntia.

Nähtiin mm. leijonia, puhveleita, villisikoja, gepardi, virtahepoja (nyt muutakin kuin selät), hyeenoita ja taas lukematon määrä lintuja.

Puiston jälkeen käytiin Masai marketissa katselemassa tuliaisia sekä pysähdyttiin Snake Parkissa, jossa nähtiin mm. käärmeitä ja krokotiileja.

Illalla kuuden jäkeen takaisin Arushassa. Ohjelmassa saunan lämmitys ja lepoa.

Päivän saldo 284 kuvaa, joista ohessa muutama.
tnz3_1 tnz3_2 tnz3_4
tnz3_4 tnz3_5

2. päivä perillä, Lake Manyara

30.10.2007

Aamulla lähdettiin yhdeksän jälkeen ajelemaan kohti Lake Manyara puistoa. Majapaikkaan (Mto Wumbu) saavuttiin parin tunnin ajon jälkeen. Lyhyen tauon jälkeen lähdettiin kohti puistoa. Matkalla maisteltiin punaisia banaaneita.

Puistossa ajeltiin reilut neljä tuntia. Nähtiin mm. norsuja, leopardi, virtahepojen selät, paviaaneja, seeproja, kirahveja ja lukematon määrä erilaisia lintuja. Maisema oli mahtava. Puiston jälkeen illallinen ja vähän turistiin majoituksen terassilla. Nukkumaan ennen puoltä yötä.

Päivän saldo 197 kuvaa.

Tässä muutama kuva puistosta.
tnz2_1tnz2_2 tnz2_3

1. päivä perillä

29.10.2007

Heräsin aamulla jo klo 06. Vähän aikaa yrittelin vielä nukkua, mutta ei onnistunut, joten lähdin ottamaan kuvia paikasta. Muistattehan http://www.warmheartart.com/

Sepon paikka on hieno:

tnz1_1

Ollaan kierrelty Arushassa. Ja aika hulppea kukkula on myös tuossa vieressä eli Mount Meru:

tnz1_2

Pojat on myös fiksanneet Sepon autoa, kun on probleemeja käynnin ja tehojen kanssa.

tnz1_3

Tavattiin myös kiliopas ja saatiin päivitetyt tiedot retkestä.

Nyt illalla (klo 19:50) pojat tekevät vähän remonttia tuossa baarissa.

tnz1_4

Saunaa odotellessa…

tnz1_5

Huomenna mennään kahden päivän safarille, joten seuraavaa päivitystä tulee ehkä keskiviikko iltana/torstaiaamuna.

Perillä

28.10.2007

Lennot meni OK ja kaikki ajallaan. Amsterdam – Kilimanjaro välillä yllättävän hyvät sapuskat (klm).

Helsingissä piti maksaa liian painavista matkatavaroista jonkin verran ja se kirpaisi.

Amsterdamin kentällä jouduin turvatarkastuksessa riisumaan kengät ja läppärikin unohtui ensin reppuun. Tämän sähläyksen seurauksena unohdin passin, muut paperit ja vatsalääkkeet turvatarkastukseen, mutta huomasin hakea ne ennen koneeseen nousua.

Ylitettiin päiväntasaaja:
tnz0_2

Perillä oltiin aikataulun mukaisesti. Eli matka-aika lähdöstä Kilin kentälle n. 18 tuntia. Viisumin jonotukseen meni puolisen tuntia.

Seppo olikin sitten vastassa kentällä ja pakattiin tavarat autoon:
tnz0_3

Arushaan matkattiin pimeässä ja yhden pysähdyksen jälkeen
(tnz0_4)

päästiinkin perille.

Aika hulppea paikka Sepolla. Tässä ”olohuone”:
tnz0_5

Nukkumaan klo 23.

Hidasta

28.10.2007

Yrittelin aamulla päivittää juttuja, mutta tämä Java editori on niin raskas, ettei jaksanut aamusta tulla. Myös yhteys on aamulla ruuhkainen. Yritetään näin illalla kun Seppo lämmittää saunaa…

2. Lähtö

Päätettiin kuitenkin ottaa kellon siirto huomioon…

Virkistävien unien jälkeen kello on vähän vaille kolme (02:45 tarkkaan ottaen) ja lähtö edessä. Ei muuta kuin taksiin ja menoksi.

1. Lähtö

Siirtyminen Savitaipaleelle on tehty. Nyt vain odotellaan. Matkalaukut eivät ole yhtään vielä kevenneet.

11 tuntia Helsinkiin lähtöön.

Tuskin maltan odottaa

Ei tuo pakkaaminen ole minunkaan osalta ihan putkeen mennyt. Kaikki mitä tarvitaan on kuitenkin pakattu (kts. kuva). Painorajat tosin paukkuu ja rahapussia pitää varmaankin kaivaa lentokentällä. Vielä pitäisi odottaa lähes 10 tuntia ennen kuin pääsee matkaan. Tosin on tätä odotettukin jo yli puoli vuotta. Ei muuta kuin Kilistelemisiin.